woensdag 4 november 2009

Mediaprofessor Picard over micro-payments

In twee artikelen op zijn blog The Media Business gaat mediaprofessor Robert Picard in op de mogelijkheid om internetgebruikers voor artikelen te laten betalen. Zowel aan de aanbod- als de vraagkant ziet hij een aantal problemen. Om aan de aanbodkant te beginnen: het is niet alleen lastig om de prijs per artikel te betalen (je kunt vooraf wel de prijs van een krant bepalen, maar niet van een individueel artikel omdat je niet weet wat de waarde van dat artikel voor de lezer zal zijn), de transactiekosten die samenhangen met de auteursrechten en het per artikel afrekenen zijn waarschijnlijk zo hoog, dat de prijs alleen al op basis daarvan tenminste 2 - 10 dollar zal moeten bedragen. En daarmee zijn we aan de vraagkant aanbeland: zijn internetgebruikers bereid dit bedrag te betalen? Het antwoord van Picard: waarschijnlijk niet, zeker als je weet dat het vooral de gebruikers van nieuws op internet zijn die niet bereid zijn om voor een papieren krant te betalen.

Geen opmerkingen: