vrijdag 16 oktober 2009

Nieuw onderzoek naar de bereidheid om te betalen voor online content

In het onderzoek, uitgevoerd door PHD Media en onderzoeksbureau Ipsos Mendelsohn, komen de onderzoekers tot de volgende conclusies:
  • consumenten lezen steeds meer online, maar zijn alleen bereid ervoor te betalen als het meerwaarde oplevert en vergelijkbare informatie niet gratis beschikbaar is;
  • meer dan de helft van de respondenten geeft aan niet te willen betalen voor online informatie;
  • slechts een klein gedeelte van de ondervraagde groep van 2500 personen leest zowel de online als de offline versie van een publicatie;
  • bijna een kwart van de ondervraagde groep leest alleen de online versie;
  • consumenten geven niet zozeer om het merk, maar vooral om de (kwaliteit van de) informatie. Een groot deel van de lezers (44%) vindt de gewenste informatie namelijk via een zoekmachine en komt - met uitzondering van sport - niet rechtstreeks naar een website.
Al met al niet echt verassend, behalve dat de online en offline doelgroep blijkbaar nauwelijks samenvallen en dat biedt mogelijk kansen voor uitgevers.

Geen opmerkingen: